Groente en fruit

Dat groente en fruit belangrijk zijn voor je lichaam weten we allemaal. Maar hoeveel groente en fruit heeft je lichaam nou echt nodig?
Vet eten, zout eten, suikerrijk eten. Het is inmiddels algemeen bekend dat dit niet goed is. Vet eten kan ervoor zorgen dat aders verstoppen, zout eten zorgt voor een hoge bloeddruk, suikerrijk eten zorgt voor meer opbouw van vetcellen in het lichaam.

Waarom groenten en fruit?
Verse groenten en fruit zijn nodig om gezond te blijven. Er zitten veel voedingsvezels in die goed zijn voor het verteringsstelsel. Ook zit er, vooral in fruit, veel vitamine C in wat zorgt voor een betere weerstand. Sinaasappels en maderijnen zijn voorbeelden van vruchten die rijk zijn aan vitamine C. Bovendien zit in veel grote en fruit ook caroteen. Caroteen is goed voor de groei en voor de ogen van je kindje. Een product waar veel caroteen in zit is natuurlijk wortel. Vandaar dat vaak wordt gezegd
dat wortels goed zijn voor de ogen.

In groenten zit ook vaak ijzer. Twee producten die ijzerhoudend zijn, zijn spinazie en broccoli. IJzer zorgt voor een goede aanmaak van hemoglobine. Hemoglobine is een onderdeel van de rode bloedcellen waar zich zuurstof aan koppelt. Hoe meer hemoglobine je hebt, hoe beter je lichaam zuurstof door het lichaam kan pompen wat ervoor zorgt dat je, je vitaal en gezond voelt. Bovendien is zuurstof belangrijk voor een goede werking van je organen.

Verse vruchtensappen bevatten vaak ook veel vitamine en mineralen. Er zit veel vitamine C in en behalve dat vitamine C goed is voor de weerstand, is het ook goed omdat het zorgt voor een goede opname van ijzer uit plantaardige producten.

Kinderen en hoeveel ze nodig hebben.
Er is vanuit het voedingscentrum een advies voor de hoeveelheid groente en fruit die een kind ongeveer zou moeten eten op een dag. Voor fruit is dat gemiddeld 150 gram, ongeacht je leeftijd. Dat komt vaak overeen met ongeveer 1,5 stuk fruit op een dag.

Voor groente is het advies om de jongste kinderen iets minder te geven dan de wat oudere kinderen:
  • 1 tot 3 jaar: 50 – 100 gram (1 a 2 opscheplepels)
  • 4 tot 8 jaar: 100-150 gram (2 a 3 opscheplepels)
Op de website van het voedingscentrum is voor kinderen vanaf de 4 jaar ook extra advies te vinden over eetpatronen en er zijn zelfs voorbeelden te vinden van hoe je het menu van een kind goed en gezond kan opbouwen.

Mijn kind weigert groente en fruit.
Als je kind groente of fruit weigert dan wordt je voor een uitdaging gesteld. Een uitdaging die zeker overwonnen kan worden. Groente kan je goed verwerken in eten. Denk aan het verwerken van groenten in soep of in een ovenschotel. Ook kan je groenten vaak goed verwerken in pasta’s. De pastasaus kan de smaak verbergen en als je de groenten van te voren vermaalt, dan proeft je kindje de structuur ook niet.

De voedingsstoffen komen wel binnen.
Met fruit kan je ook leuke dingen doen. Maak het leuk om te eten door dierenfiguurtjes te maken en als ze het dan nog niet willen, omdat de smaak ze niet aan staat, dan werkt het misschien om fruit in een blender te stoppen en er smoothies van te maken. Gooi er een beetje yoghurt bij of wat sinaasappelsap en het maskeert de smaak van het fruit ook een beetje. Vers is altijd beter dan uit een pak. Er zitten meer vitaminen en minder suikers in verse sappen.

Het is voor je kind belangrijk om vitamine en vezels binnen te krijgen. Vezels zorgen voor een gezonde darmflora en ook voor de verdere ontwikkeling van het verteringsstelsel. Als je kind te weinig of te veel van een soort vezel binnen krijgt dan kan er obstipatie of juist diarree ontstaan. Verse groenen en fruit zijn dus essentieel in het dieet van een opgroeiend kind.

Voeding

In het begin zal je kindje alleen maar borst of kunstvoeding krijgen. Hierna zal dit overgaan op pap en fruithapje en misschien al wel vast voedsel! Maar vanaf wanneer mogen ze dat? Dat leggen we je graag uit.

Papa regelt het

Zowel voor als vlak na de geboorte zijn er een heleboel zaken die geregeld moeten worden. Niet alleen een grappige babykamer, wat kleren en een mooie naam, maar ook bijvoorbeeld verzekeringen en geboorteaangifte.

Sprongetjes

Soms is je baby opeens lastiger dan anders, zonder duidelijke oorzaak. Hij huilt veel, is humeurig en hangerig, wil opeens niet meer eten of slaapt moeilijk. Grote kans dat je kind in een sprongetje zit.

Inloggen met