Kinderen & Slaap

Als kind vond je het heerlijk als je een keer een avond langer mocht opblijven. Lang opblijven was namelijk iets voor grote kinderen en niet voor jonge kinderen zoals jij was met je 6 jaar. Maar wist je dat het structureel op tijd naar bed gaan echt iets is wat er in Nederland zit ingebakken. In de meeste andere landen/culturen is het minder normaal dat kinderen vroeg naar bed gaan en dus is het veel minder een ding voor kinderen in het buitenland dan het is voor kinderen in Nederland. Maar hoe
krijgen de kids dan genoeg slaap en waarom gebruiken wij wel dit ritme?

In het begin
Als je baby net geboren heeft, dan heeft hij veel slaap nodig. Dit is algemeen bekend. Dit komt doordat je kindje volop aan het ontwikkelen is, zowel fysiek als mentaal. Je kindje heeft geen vast ritme en slaapt wanneer hij moe is. Dit is ook goed. Want hierdoor krijgt je kindje de slaap die hij nodig heeft. Vanaf het eerste jaar zie je vaak dat je kindje wat meer ritme krijgt. Hij slaap vooral in de nacht en zal overdag nog vaak een dutje doen. In de loop van het tweede en derde jaar zal je kindje wellicht zelfs nog minder in de middag slapen of helemaal niet in de middag slapen. Dit wordt gecompenseerd door in de avond op tijd naar bed te gaan en goed door te slapen tot in de ochtend. Het is niet precies vast te stellen hoeveel slaap je kindje nodig heeft en wanneer hij van zijn middagslaapje af is. Echter is het wel handig om ervoor te zorgen dat je kindje geen middagslaap meer nodig heeft wanneer hij naar de basisschool gaat.

De basisschooltijd
Als je kind naar de basisschool gaat, kan je kind niet meer overdag slapen. Doet hij dit nog wel voor hij naar de basisschool gaat, probeer dit dan structureel af te bouwen door overdag het middagslaapje over te slaan en hem in de avond eventueel eerder naar bed te laten gaan. Je kind kan op deze leeftijd waarschijnlijk al aardig goed aangeven dat hij moe is. De meeste kinderen tussen de 4 en 6 jaar hebben een bedtijd tussen 18.30 en 19:15. Hoewel het als veel klinkt, wordt er vaak aangeraden om je kind ongeveer 11 uur per dag te laten slapen. Dit, omdat je kind nog volop in ontwikkeling is en in de beginfase van school nog heel veel nieuwe prikkels
meemaakt. Hou er rekening mee dat elk kind uniek is en dat jou kindje misschien net iets meer of net iets minder slaap nodig heeft.

Hieronder een overzicht met de gemiddelde bedtijden en slaaptijden van basisschoolkinderen in Nederland:

  • 4-6     jaar Tussen 19:00 en 19:30 uur 10,75 tot 11,5 uur per nacht
  • 7-8     jaar Tussen 19:45 en 20:00 uur 10,25 tot 10,5 uur per nacht
  • 9-10   jaar Tussen 20:00 en 20:30 uur 10 tot 9,75 uur per nacht
  • 11-12 jaar Tussen 20:30 en 21:00 uur 9,25 tot 9,75 uur per nacht

  • Let op. 10,75 uur betekent dus 10 uur en 45 minuten


Tips om je kind beter te laten slapen

  • Zorg voor rust en regelsmaat voor je kindje. Zorg dat je kinderen elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaan en gebruik die standaard ook in het weekend. Hierdoor ontwikkeld je kind een biologische klok en daardoor slaap hij beter.
  • Eet gezond en gevarieerd. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die gezond en gevarieerd eten met weinig suiker, beter slapen.
  • Zorg dat je kind voldoende beweegt. Of je nu zelf met je kind een wandeling gaat maken of je kind op een sport stuurt, maakt niet uit. Motorische ontwikkeling van je kind vergroot ook de kans op een goede nachtrust.
  • Zorg ervoor dat drukke activiteiten in de ochtend en middag worden gepland en de avond gebruikt word om rust te nemen. Ook flikkerende beeldschermen en spannende games kunnen in de avond beter gemeden worden, omdat je kind daar eerder wakker van wordt, dan goed kan slapen.

Inloggen met